LIMBURG - In een onderzoek naar telefonische helpdeskfraude zijn opnieuw twee verdachten aangehouden door Team Cybercrime Limburg. Criminelen deden zich voor als medewerkers van de Nationale Postcode Loterij en wisten zo in een jaar tijd ruim honderdtachtig slachtoffers in Nederland te maken, waarbij het gemelde schadebedrag inmiddels ruim €350.000,- bedraagt.

De aangehouden verdachten, twee 25-jarige mannen uit Hengelo, hebben zich op verzoek van de opsporingsautoriteiten gemeld op het politiebureau in Venlo. Een verdachte werd na verhoor in vrijheid gesteld, hij is wel nog altijd verdachte in deze zaak. De andere man werd donderdag 21 augustus voorgeleid bij de Rechter-Commissaris die hem in bewaring stelde voor de duur van veertien dagen.

Eerder dit jaar werden hun woningen doorzocht en op diezelfde dag werd een 33-jarige verdachte aangehouden in Spanje. Op 19 augustus jl. was de eerste pro forma zitting voor deze verdachte waar de rechtbank zijn voorlopige hechtenis besloot te verlengen. Meerdere aanhoudingen in dit onderzoek worden niet uitgesloten.

Publiek Private Samenwerking

De Nationale Postcode Loterij heeft aangifte gedaan van oplichting vanwege het misbruiken van hun naam. “Het is allereerst belangrijk te weten dat onze winnaars prijzengeld altijd direct op hun rekening ontvangen. Dat is hetzelfde rekeningnummer als waarmee ze voor hun lot betaald hebben”, aldus een woordvoerder van de Nationale Postcode Loterij. “Daar hoeven zij niets voor te doen. Onze deelnemers zijn het fundament van onze loterij. Hun veiligheid is voor ons van groot belang. Het is dan ook onacceptabel dat oplichters misbruik maken van onze naam. We zien het als onze verantwoordelijkheid om daartegenop te treden en mee te werken aan het stoppen van deze oplichters.”

Ook de ASN Bank deed aangifte. Via de Electronic Crimes Taskforce (ECTF) meldde zij fraude bij klanten van deze bank. De ECTF is een samenwerkingsverband van banken, het Openbaar Ministerie en de politie om online criminaliteit te bestrijden die is gericht op de financiële sector en haar klanten.

Beide organisaties werkten gedurende het proces samen met Team Cybercrime Limburg om nieuwe slachtoffers te voorkomen. Al geruime tijd zijn er geen nieuwe meldingen meer binnengekomen over de betreffende handelswijze.


Handelswijze oplichting

Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat de verdachten ook gebruik hebben gemaakt van een online callcenter applicatie. Hiermee werden duizenden Nederlanders via een automatisch ingesproken bericht benaderd waarbij iemand zich voordeed als een medewerker van de Nationale Postcode Loterij. Er zou een prijs gewonnen zijn en om doorverbonden te worden, moest je op “1” drukken. Hierna kregen ze live de oplichter aan de lijn.

Het slachtoffer kreeg opnieuw te horen dat ze een prijs gewonnen had. Daarna kreeg ze bericht dat er te veel geld was betaald of er nog belasting afgedragen moest worden. Ze werd gevraagd om op een link te klikken, die vervolgens niet werkte. De oplichter bood hulp aan en verleidde het slachtoffer om AnyDesk of een soortgelijk programma te installeren. Hiermee kreeg de oplichter toegang tot de computer van het slachtoffer en daarmee ook haar rekening. De oplichter veranderde de naam van de spaarrekening in de naam van de loterij. Vervolgens moest een deel van dit geld als te veel betaald of als belasting worden teruggeboekt. Dit geldbedrag werd dan doorgestuurd naar een derde rekening.


Preventieboodschap telefonische oplichting

  • Vertrouw op je onderbuikgevoel
    • Laat je niet onder druk zetten en laat je niet misleiden door een gecreëerd gevoel van urgentie
    • Bij twijfel, hang op
    • Vertrouw je het niet en kom je er niet uit? Bel dan zelf met de betreffende loterij
  • Installeer nooit programma’s, zoals bijvoorbeeld Anydesk, in opdracht van een beller

Aangifte doen

Ben jij slachtoffer geworden van cybercriminaliteit, zoek dan contact met de politie en doe aangifte of een melding. Dit kan via 0900-8844 of online via deze link.