VALKENBURG - De politie heeft dinsdag 19 april een 27-jarige man uit Den Bosch aangehouden op verdenking van het plegen van bankhelpdeskfraude. De politie kwam de man op het spoor omdat in Limburg een aantal hoogbejaarde personen aangifte deden nadat zij slachtoffer werden van iemand die zich voor deed als een medewerker van de bank. De man wordt op dit moment verdacht van betrokkenheid bij zaken in onder andere Valkenburg en Brunssum en in verschillende andere provincies in het land.

Overlijdensadvertenties
Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd. De verdachte gaf zich uit als een medewerker van de bank. De man wist zijn slachtoffers te overtuigen dat er iets mis was met hun bankrekening. Om te voorkomen dat er geld van de rekening kon worden gehaald, zouden zijn hun pinpas moeten laten blokkeren. Om de slachtoffers te helpen bood hij aan de bankpas en pincode op te komen halen. Nadat de oplichter in het bezit was van de bankpas met pincode van de slachtoffers werd er door hem geld gepind. Gemiddeld maakte de oplichter bedragen tussen de 2000,- en 2500,- euro buit. Door uitgebreid onderzoek kwam de politie de verdachte op het spoor. In de meeste gevallen waren er beelden beschikbaar van de oplichter bij de pinautomaten en bij de winkels waar hij met de gestolen pinpassen dure spullen kocht. De oplichter opereerde niet alleen. De politie verwacht binnenkort meerdere verdachten aan te houden.

Nog steeds veel slachtoffers
Nog steeds worden veel mensen slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Dit zijn niet alleen oudere mensen, ook jongere mensen worden steeds vaker slachtoffer. Bij bankhelpdeskfraude bellen criminelen anoniem of met een nummer dat lijkt van de bank te zijn. Als een crimineel zich op deze manier voordoet als een medewerker van een bank, noemen we dat bankhelpdeskfraude. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat uw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichters gebruiken babbeltrucs om overtuigend over te komen. Soms weten ze veel details over het slachtoffer, zoals het bankrekeningnummer of een geboortedatum, door datalekken of door phishing dat voorafgaand heeft plaatsgevonden.

Werkwijzes
Vervolgens zijn er verschillende manieren die oplichters gebruiken om u op te lichten.

- De oplichter dringt aan geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter. De oplichter biedt aan u te helpen bij het overboeken. Zo komt uw geld op de rekening van de oplichter terecht en wordt het geld snel weggesluisd.

- Een zogenaamde bankmedewerker komt langs om te ‘helpen’ met het probleem. Deze ‘bankmedewerker’ probeert de inloggegevens van uw telefoon, tablet en uw bankrekening te krijgen. In sommige andere gevallen wil de ‘bankmedewerker’ de bankpas met pincode ophalen. Met uw bankpas en pincode krijgen ze toegang tot uw bankrekening.